Læreplan engelsk

Vor Frue Friskole

Formål

Engelsk på Vor Frue Friskole skal ruste eleverne til at kunne indgå i en globaliseret verden med nysgerrighed, kreativitet og kommunikativ handlekraft. Gennem arbejdet med sprog, kultur og kommunikation skal eleverne styrke deres evne til at forstå og udtrykke sig i en international kontekst og udvikle mod til at anvende sproget i virkelighedsnære og meningsfulde sammenhænge.

Undervisningen i engelsk baserer sig på skolens værdigrundlag med fokus på fællesskab, kreativitet, nysgerrighed, ansvar og respekt. Eleverne skal have medbestemmelse og mulighed for at præge undervisningens indhold og form, og faget skal understøtte elevernes personlige og faglige udvikling samt styrke deres engagement, myndiggørelse og deltagelse i samfundet.

Undervisningen skal sikre, at eleverne opnår færdigheder og viden svarende til Fælles Mål i folkeskolen.


Delmål efter indskoling (ca. 3. klasse)

Engelsk er en naturlig del af dagligsproget og det fysiske undervisnngsmiljø

Engelsk introduceres fra indskolingen som tematiserede forløb. I forløbene indgår aktiviteter, der understøtter at eleven

    • Opbygger basalt ordforråd inden for hverdagsnære temaer.

    • Forstår og kan gentage enkle ord og sætninger i kendte situationer.

    • Bruger ordforrådet aktivt mundtligt gennem lege, sange og drama.

    • Konstruerer simple sætninger i nutid, fx “I like dogs.”

    • Arbejder med visuelle og kropslige udtryk (billeder, gestik, bevægelse).

    • Deltager i fælles aktiviteter med engelsk som lydkulisse og kontekst.

Undervisningen tager afsæt i elevernes egne erfaringer og nære omgivelser.


Delmål efter mellemtrin (efter 6. klasse)

    • Bruge sproget selvstændigt i hverdagsnære og faglige situationer.

    • Læse og forstå tekster på engelsk på passende niveau.

    • Søge information og formidle det på engelsk, mundtligt og skriftligt.

    • Kende britisk kultur og historie samt få kendskab til engelsksprogede lande.

    • Kende forskelle mellem britisk og amerikansk engelsk.

    • Kunne forstå talt britisk engelsk inden for kendte emner.

    • Bøje almindelige verber, substantiver og adjektiver.

    • Producere egne tekster i forskellige genrer (historie, e-mail, dialog).

    • Arbejde projektorienteret med engelsk som kommunikationsværktøj.

    • Indgå i samarbejde og bruge engelsk i praksisnære situationer.


Slutmål efter 9. klasse

    • Bruge engelsk aktivt og funktionelt i tværfaglige og projektbaserede sammenhænge.

    • Forstå og analysere autentiske tekster og medier på engelsk.

    • Deltage i samtaler og diskussioner om globale og samfundsrelevante temaer.

    • Formulere egne synspunkter og producere både fiktion og non-fiktion.

    • Anvende engelsk til informationssøgning, formidling og problemløsning.

    • Kende til kulturforhold i engelsktalende lande og kunne perspektivere til egen kontekst.

    • Arbejde undersøgende og kreativt med sprog og udtryk.

    • Forstå forskellige former for engelsk (britisk, amerikansk m.fl.).

    • Eleverne har medbestemmelse i valg af temaer og formidlingsformer.

    • Eleverne kan anvende engelsk som arbejdssprog i egne projekter og præsentationer.


Engelsk og virkelighedsnær, innovativ undervisning

Engelskfaget spiller en aktiv rolle i udviklingen af handlekompetence og innovationskompetencer. Eleverne skal kunne anvende sproget i meningsfulde og samfundsnære kontekster, og faget skal understøtte evnen til at undersøge, udvikle ideer og handle på baggrund af viden.

Eleverne skal kunne:

    • Udvikle og fremlægge ideer, løsninger eller produkter på engelsk i forbindelse med autentiske problemstillinger.

    • Anvende engelsk i projekter, der har afsæt i virkelige udfordringer – fx miljø, sociale spørgsmål, teknologi eller kultur.

    • Kommunikere med aktører uden for skolen – fx gennem interviews, mailkorrespondance eller samarbejde med lokale/internationale partnere.

    • Producere engelsksprogede materialer, som har et formål og en modtager – fx kampagner, blogs, podcasts, præsentationer.

    • Arbejde i grupper, hvor engelsk bruges som arbejds- og samarbejdssprog.

    • Reflektere over deres egen læring og anvendelse af engelsk i virkelighedsnære kontekster.

    • Kombinere engelsk med kreative udtryksformer som billedkunst, musik, film og drama.

Vor Frue Friskole

Formål

Engelsk på Vor Frue Friskole skal ruste eleverne til at kunne indgå i en globaliseret verden med nysgerrighed, kreativitet og kommunikativ handlekraft. Gennem arbejdet med sprog, kultur og kommunikation skal eleverne styrke deres evne til at forstå og udtrykke sig i en international kontekst og udvikle mod til at anvende sproget i virkelighedsnære og meningsfulde sammenhænge.

Undervisningen i engelsk baserer sig på skolens værdigrundlag med fokus på fællesskab, kreativitet, nysgerrighed, ansvar og respekt. Eleverne skal have medbestemmelse og mulighed for at præge undervisningens indhold og form, og faget skal understøtte elevernes personlige og faglige udvikling samt styrke deres engagement, myndiggørelse og deltagelse i samfundet.

Undervisningen skal sikre, at eleverne opnår færdigheder og viden svarende til Fælles Mål i folkeskolen.


Delmål efter indskoling (ca. 3. klasse)

Engelsk er en naturlig del af dagligsproget og det fysiske undervisnngsmiljø

Engelsk introduceres fra indskolingen som tematiserede forløb. I forløbene indgår aktiviteter, der understøtter at eleven

    • Opbygger basalt ordforråd inden for hverdagsnære temaer.

    • Forstår og kan gentage enkle ord og sætninger i kendte situationer.

    • Bruger ordforrådet aktivt mundtligt gennem lege, sange og drama.

    • Konstruerer simple sætninger i nutid, fx “I like dogs.”

    • Arbejder med visuelle og kropslige udtryk (billeder, gestik, bevægelse).

    • Deltager i fælles aktiviteter med engelsk som lydkulisse og kontekst.

Undervisningen tager afsæt i elevernes egne erfaringer og nære omgivelser.


Delmål efter mellemtrin (efter 6. klasse)

    • Bruge sproget selvstændigt i hverdagsnære og faglige situationer.

    • Læse og forstå tekster på engelsk på passende niveau.

    • Søge information og formidle det på engelsk, mundtligt og skriftligt.

    • Kende britisk kultur og historie samt få kendskab til engelsksprogede lande.

    • Kende forskelle mellem britisk og amerikansk engelsk.

    • Kunne forstå talt britisk engelsk inden for kendte emner.

    • Bøje almindelige verber, substantiver og adjektiver.

    • Producere egne tekster i forskellige genrer (historie, e-mail, dialog).

    • Arbejde projektorienteret med engelsk som kommunikationsværktøj.

    • Indgå i samarbejde og bruge engelsk i praksisnære situationer.


Slutmål efter 9. klasse

    • Bruge engelsk aktivt og funktionelt i tværfaglige og projektbaserede sammenhænge.

    • Forstå og analysere autentiske tekster og medier på engelsk.

    • Deltage i samtaler og diskussioner om globale og samfundsrelevante temaer.

    • Formulere egne synspunkter og producere både fiktion og non-fiktion.

    • Anvende engelsk til informationssøgning, formidling og problemløsning.

    • Kende til kulturforhold i engelsktalende lande og kunne perspektivere til egen kontekst.

    • Arbejde undersøgende og kreativt med sprog og udtryk.

    • Forstå forskellige former for engelsk (britisk, amerikansk m.fl.).

    • Eleverne har medbestemmelse i valg af temaer og formidlingsformer.

    • Eleverne kan anvende engelsk som arbejdssprog i egne projekter og præsentationer.


Engelsk og virkelighedsnær, innovativ undervisning

Engelskfaget spiller en aktiv rolle i udviklingen af handlekompetence og innovationskompetencer. Eleverne skal kunne anvende sproget i meningsfulde og samfundsnære kontekster, og faget skal understøtte evnen til at undersøge, udvikle ideer og handle på baggrund af viden.

Eleverne skal kunne:

    • Udvikle og fremlægge ideer, løsninger eller produkter på engelsk i forbindelse med autentiske problemstillinger.

    • Anvende engelsk i projekter, der har afsæt i virkelige udfordringer – fx miljø, sociale spørgsmål, teknologi eller kultur.

    • Kommunikere med aktører uden for skolen – fx gennem interviews, mailkorrespondance eller samarbejde med lokale/internationale partnere.

    • Producere engelsksprogede materialer, som har et formål og en modtager – fx kampagner, blogs, podcasts, præsentationer.

    • Arbejde i grupper, hvor engelsk bruges som arbejds- og samarbejdssprog.

    • Reflektere over deres egen læring og anvendelse af engelsk i virkelighedsnære kontekster.

    • Kombinere engelsk med kreative udtryksformer som billedkunst, musik, film og drama.