SKOLESKAK PÅ SKEMAET

SKOLESKAK PÅ SKOLESKEMAET

ntegrering af Skoleskak

På Vor Frue Friskole integrerer vi skoleskak løbende gennem skoleåret. Vi deltager også årligt i Skolernes Skakdag. Når skoleskak er på skemaet, er én mod én dysten på brættet kun en lille del af læringsaktiviteterne.

Læringspotentialer i Skak

Vi arbejder med de læringspotentialer, som det nedbrudte skakspil rummer. Det betyder, at vi bruger små spil, kendt som minigames, med færre brikker. Eleverne deltager i undersøgelser i makkerpar eller små grupper. Denne tilgang fremmer samarbejde uanset alder og fagligt niveau. Det styrker sociale relationer på tværs af hele elevgruppen.

Udvikling af Kompetencer

Minigames hjælper eleverne med at udvikle personlige, faglige, sociale og kognitive kompetencer samt selvværd. For eksempel arbejder eleverne i makkerpar med at finde ud af, hvor mange dronninger der kan placeres på et skakbræt uden at kunne slå hinanden. Denne aktivitet styrker deres problemløsningsevne, analytiske tilgang, tålmodighed og kritiske sans.

Sociale Kompetencer gennem Købeskak

I ”købeskak” spiller eleverne i makkerpar og køber brikker for 11 point. De placerer brikkerne hemmeligt på brættet. Dette spil fremmer samarbejde om beslutninger, brikker og strategi. Eleverne øver sociale færdigheder, analytisk sprog og impulskontrol.

Action-Skak og Dynamik

I ”action-skak” spiller alle samtidig på ét bræt. Eleverne rykker en plads til højre efter fem armbøjninger, når der råbes ”ACTION!” Dette spil giver eleverne mulighed for at møde nye modstandere og brætter. Det øger deres selvtillid og giver en positiv oplevelse uden for meget konkurrencepres.

Skrivearbejde og Skakguirlande

Under en temaperiode et år, skrev eleverne instruerende fagtekster for at lave spilleregler til dette års skolelørdag. Dette forbedrede deres skriftlige kompetencer. Eleverne har også arbejdet på vores skoleskakguirlande, startet på Skolernes Skakdag i 2020. Målet er at skabe Danmarks længste skakguirlande, som måske en dag kommer i Guinness Rekordbog.

Styrkelse af Trivsel og Koncentration

Alt i alt styrker skoleskak ro, koncentration, samarbejde og trivsel på Vor Frue Friskole. Vores tilgang til skak skaber et rigt læringsmiljø, der fremmer elevernes udvikling.