SKOLESKAK PÅ SKEMAET

SKOLESKAK PÅ SKOLESKEMAET

Vi har løbende gennem skoleåret skoleskak på skemaet. Vi deltager også årligt i Skolernes Skakdag.

Når der er skoleskak på skemaet, er dysten på brættet én mod én, kun en meget lille del af læringsaktiviteterne. Vi er optaget af at arbejde med de læringspotentialer, som det nedbrudte skakspil rummer. Det vil sige, at vi arbejder med små spil (såkaldte minigames) med færre brikker, og vi laver undersøgelser sammen i makkerpar eller små grupper. Eleverne kan herved samarbejde uanset alder og faglige niveau, hvilket giver mulighed for at udvikle og styrke de sociale relationer på tværs af hele elevgruppen på skolen. Vi starter og slutter alle spil på brættet med et håndtryk og siger ”God kamp” og ”Tak for kamp”.

Ved at arbejde med minigames giver det eleverne mulighed for at udvikle deres personlige, faglige, sociale og kognitive kompetencer samt deres selvværd. For eksempel skal eleverne i makkerpar undersøge, hvor mange dronninger, der kan placeres på et skakbræt uden, at de kan slå hinanden. Her arbejdes med problemløsningsevnen, analytisk tilgang, tålmodighed, kritisk sans og beslutningskompetence.

Eleverne spiller også ”købeskak” i makkerpar, som er et minigame, hvor der fx må købes brikker for 11 point, og de indkøbte brikker placeres hemmeligt på brættet. Her er de sociale kompetencer i spil, da eleverne samarbejder om at beslutte, hvilke brikker der skal købes, hvor de skal placeres og hvordan der efterfølgende skal spilles. Det analytiske sprog bliver aktiveret og impulskontrol og respekt for forskellighed øves.

Et andet minigame er ”action-skak”, hvor alle spiller sammen på én gang. Der er fuld fart på alle brætter, man rykker en plads til højre efter fem armbøjninger, når der bliver råbt ”ACTION”! Herved møder eleverne hele tiden en ny modstander og et nyt bræt. Der bliver grinet og til tider jublet, når man kommer til et bræt, hvor modstanderens dronning er lige til at snuppe. Samtidig skal man ikke stå til regnskab for træk på de brætter, man er rykket videre fra, for det er der ingen, som holder styr på, hvilket øger de mere usikre elevers tro på egne evner, og giver dem en positiv oplevelse. Konkurrenceelementet er med uden at det tager overhånd.

I en temaperiode skulle eleverne også skrive en instruerende fagtekst, da der skulle udarbejdes spilleregler for fire minigames til vores skolelørdag. Hvordan er en god instruerende sætning opbygget, og hvordan forklares regler skriftligt, så læseren ikke er i tvivl om, hvordan spillet spilles og vindes. Der blev arbejdet med verber i bydeform og kort præcist sprogbrug.

Eleverne har også arbejdet videre på vores skoleskakguirlande, som vi påbegyndte på Skolernes Skakdag i 2020. Guirlanden består af skakbrikker med et twist, som eleverne har farvelagt og pyntet. Målet er, at vi skal have Danmarks længste skakguirlande. Måske kommer den en dag i Guinness rekordbog.

Alt i alt styrkes ro, koncentration, samarbejde og trivsel i høj grad, når der er skoleskak på skemaet!